پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228904
ابلاغ سهميه نخست وام اشتغال روستايي/۲۲۵۰ميليارد تومان اختصاص يافت
تاریخ انتشار : 1396/09/28 09:54:22
نمایش : 1545
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم کشور از ابلاغ ۲ هزار و ۲۵۰ ميليارد تومان از منابع صندوق توسعه به عنوان سهميه مرحله نخست وام اشتغال روستايي خبرداد و گفت: ديروز سهميه ۴ موسسه عامل ابلاغ شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سيد ابوالفضل رضوي در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اينکه روز گذشته (دوشنبه ۲۷ آذرماه) از طرف رئيس سازمان برنامه و بودجه سهميه مرحله نخست پرداخت تسهيلات اشتغال روستايي به صندوق توسعه ملي و موسسات عامل ابلاغ شد گفت: بر اساس لايحه دولت و مصوبه مجلس، در سال جاري مجوز اختصاص معادل ريالي ۱.۵ ميليارد دلار به ميزان حدود ۶ هزار ميليارد تومان از صندوق توسعه ملي براي اشتغال مناطق روستايي، عشايري و سرمايه در گردش براي شهرهاي زير ۱۰ هزار نفر دريافت شد.

وي تاکيد کرد: هر يک از موسسات عامل بايد معادل سهميه‌اي که از صندوق توسعه ملي در اختيار آنها قرار مي‌گيرد را با منابع خود تلفيق کنند و در قالب تسهيلات با نرخ سود ۶ درصد پرداخت کنند. بنابراين در مجموع ۶ هزار ميليارد تومان ديگر نيز از منابع داخلي خود موسسات به اين منابع اضافه مي‌شود که با اين حساب حدود ۱۲ هزار ميليارد تومان براي اشتغال روستايي در نظر گرفته شده است.

معاون جهانگيري ادامه داد: بر اساس آيين نامه اجرايي اين طرح، ۳ بانک «کشاورزي»، «پست بانک» و «توسعه تعاون» و ۲ «صندوق‌ کارآفريني اميد» و «صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش کشاورزي» به عنوان پنج موسسه عامل پرداخت کننده اين تسهيلات انتخاب شدند اما صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش کشاورزي به دليل کمبود اعتبارات و عدم توانايي تلفيق منابع خود با سهم صندوق توسعه ملي از پرداخت اين تسهيلات انصراف داد. بنابراين بانک کشاورزي، بانک توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفريني اميد به عنوان ۴ موسسه عامل در پرداخت تسهيلات ۱.۵ ميليارد دلاري اشتغال روستايي که بخش اول آن ديروز ابلاغ شد، مشارکت دارند.

وي درباره ابلاغ سهميه هر يک از موسسات عامل براي پرداخت وام اشتغال روستايي از سوي رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: از کل سهميه ۱.۵ ميليارد دلاري صندوق توسعه ملي (حدود ۶ هزار ميليارد تومان)، ۵۰ درصد نزد بانک کشاورزي و ۵۰ درصد مابقي نزد بانک توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفريني اميد طي دو مرحله از سوي صندوق توسعه ملي، سپرده گذاري مي‌شود.

اختصاص ۲۲۵۰ ميليارد تومان به ۴ موسسه عامل در مرحله نخست

رضوي با اشاره به اينکه سهميه مرحله نخست هر يک از موسسات عامل به آنها ابلاغ شده است، افزود: در فاز نخست ۲ هزار و ۲۵۰ ميليارد تومان از کل منابع ۶ هزار ميليارد توماني صندوق توسعه ملي به ۴ موسسه عامل اختصاص يافت؛ به اين ترتيب که در مرحله اول ۱۵۰۰ ميليارد تومان به بانک کشاورزي و ۲۵۰ ميليارد تومان به بانک توسعه تعاون، ۲۵۰ ميليارد تومان به پست بانک و ۲۵۰ ميليارد تومان نيز به صندوق کارآفريني اميد با دريافت تضامين لازم از موسسات عامل توسط صندوق توسعه ملي نزد آنها سپرده گذاري مي‌شود.

حداقل وام ۱۰۰ ميليون تومان؛ حداکثر  ۲ ميليارد تومان

معاون توسعه روستايي و مناطق محروم کشور  همچنين از تعيين کف و سقف تسهيلات اشتغال روستايي خبرداد و گفت: به دليل اينکه مکانيزم‌هاي جدي براي جلوگيري از انحراف اين تسهيلات در نظر گرفته شده تا صرفا در جهت اشتغال هزينه شود، حداقل ميزان پرداخت اين تسهيلات ۱۰۰ ميليون تومان در نظر گرفته شده است چراکه نظارت بر تسهيلات خرد کمتر از اين ميزان دشوار است و احتمال انحراف منابع وجود دارد؛ ضمن اينکه تسهيلات خرد براي اشتغال، خارج از اين طرح عموما پرداخت مي‌شود.

وي ادامه داد: همچنين سقف پرداخت اين تسهيلات براي طرح‌هاي داراي توجيه اقتصادي ۲ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دولت اوايل سال جاري به منظور خروج از بحران بيکاري در مناطق محروم و روستايي کشور، لايحه برداشت معادل ريالي ۱.۵ ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي را به مجلس ارائه داد و در نهايت مجلس شوراي اسلامي با اين ميزان برداشت در قالب «قانون حمايت از توسعه و ايجاد اشتغال پايدار در مناطق روستايي و عشايري با استفاده از منابع صندوق توسعه ملي» موافقت کرد. همچنين، آيين نامه اجرايي اين قانون در تاريخ ۱۷ آبانماه سال جاري توسط هيأت وزيران تصويب و ابلاغ شد.

پيش از اين معاون معاون اول رئيس جمهور در گفتگو با مهر شرايط کلي متقاضيان براي دريافت اين تسهيلات را تشريح کرده بود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html